برنامه نویسی کتابخانه های نرم افزاری

کتابخانه Library در برنامه نویسی چیست؟ + مثال‌های کاربردی

اگر به دنبال راه‌حلی ساده و متمرکز برای یک وظیفه خاص هستید، کتابخانه‌ها مناسب‌ترند. اما اگر به دنبال یک ساختار کامل برای مدیریت پروژه‌های بزرگ هستید، فریم‌ورک‌ها انتخاب بهتری خواهند بود. به عنوان مثال در برنامه‌نویسی موبایل، فرض کنید می‌خواهید یک اپلیکیشن موبایل بسازید. کتابخانه‌های پویا که در طول زمان اجرا پیوند می‌شوند، فایل اجرایی را کوچک‌تر نگه می‌دارند. چندین برنامه می توانند یک نسخه از کتابخانه را به اشتراک بگذارند و استفاده کارآمدتر از منابع سیستم را ترویج کنند.

از این رو، ما در باگتو تصمیم گرفتیم تا با ارائه دوره‌های آموزشی جامع و متنوع در زمینه‌های مختلف .NET، گامی مؤثر در جهت افزایش کیفیت مهارت‌های فنی برنامه‌نویسان و بهبود استانداردهای نرم‌افزاری ایرانی برداریم. سی‌پلاس‌پلاس یک زبان برنامه‌نویسی قدرتمند و همه‌منظوره است که برای ساخت برنامه‌ها و سیستم‌ها به کار می‌رود. این زبان توسعه‌یافته زبان C است و ویژگی‌هایی مانند برنامه‌نویسی شیءگرا و ویژگی‌های مدرن دیگر را پشتیبانی می‌کند. سی‌پلاس‌پلاس در برنامه‌های مختلفی مانند سیستم‌عامل‌ها، مرورگرهای وب، بازی‌ها و شبیه‌سازی‌های علمی استفاده می‌شود. جاوااسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا و پویا است که معمولاً برای توسعه برنامه‌های وب استفاده می‌شود.

این فریمورک همچنین بسیار انعطاف‌پذیر است و از برنامه‌های وب و APIهای REST پشتیبانی می‌کند. از دیدگاه یک توسعه‌دهنده وب، بزرگترین نقطه ضعف Express این است که روش تثبیت شده‌ای برای توسعه ویژگی‌ها وجود ندارد. سرانجام، هنگام ساخت برنامه‌ها با JS، باید یک فریمورک تست JS خوب داشته باشید. با این که Git تقریبا ۷۰ درصد سهم بازار را در زمینه سیستم کنترل نسخه گرفته است، همچنان پروژه‌هایی وجود دارند که در آن‌ها از SVN استفاده شده است. نه فقط بر روی برنامه‌های close source، بلکه بر روی برنامه‌های open source هم از SVN استفاده می‌شود و به همین علت است که بلد بودن SVN برای برنامه‌نویسان خوب است. Microsoft Excel یکی از ابزار ضروری دیگر برای برنامه‌نویسان و توسعه دهندگان نرم‌افزار است.

برنامه‌نویسی یکی از مهارت‌های کلیدی در دنیای دیجیتال امروزی است که می‌تواند فرصت‌های شغلی بی‌شماری را ایجاد کند. اما سؤال اصلی این است که آموزش برنامه نویسی را از کجا باید شروع کنیم ؟ این مقاله به شما کمک می‌کند تا مسیر شروع برنامه‌نویسی را پیدا کنید و ابزارها و زبان‌های مناسب را بشناسید. فریمورک یک ساختار برنامه‌نویسی است که مجموعه‌ای از قوانین، الگوها و استانداردهای طراحی برنامه را فراهم می‌کند. این قوانین و الگوها برای تسهیل فرآیند توسعه و اجرای برنامه‌های مختلف استفاده می‌شوند. فریمورک‌ها معمولاً یک ساختار اصلی را برای برنامه‌نویسان فراهم می‌کنند و از آنها انتظار می‌رود که کدهای خود را بر اساس این ساختار بنویسند.

کامپوننت‌ها به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهند که کدهای خود را به بخش‌های کوچکتر و قابل مدیریت تقسیم کنند. سفری جذاب به دنیای برنامه‌نویسی C# با یک دوره جامع و پروژه‌محور با ساخت یک سیستم مدیریت فروشگاه واقعی! این دوره برای مبتدی‌ها طراحی شده است و C# را به شیوه‌ای ساده و گام به گام با توضیحات کامل به شما آموزش می‌دهد. هنگامی که صحبت از ایجاد برنامه‌های وب با React می‌شود، روش‌های اثبات‌شده زیادی برای ایجاد برنامه‌های وب با React وجود دارد. در زمینه توسعه نرم‌افزار، استفاده از کتابخانه‌ها و فریمورک‌ها دو اصطلاح متداول هستند که هر دو نقش مهمی در فرآیند توسعه نرم‌افزار دارند.

فریم‌ورک یک نقشه کلی برای پروژه شما فراهم می‌کند و معمولاً قوانین و ساختارهای خاصی را برای توسعه پروژه اعمال می‌کند. یک کتابخانه جاوا اسکریپت منبع باز برای حفظ و استانداردسازی وضعیت برنامه است. می‌توانیم از آن برای طراحی رابط کاربری با استفاده از کتابخانه‌هایی مانند React یا Angular استفاده کنیم. Redux یک کتابخانه سبک وزن با یک API ساده و محدود برای عمل به عنوان یک ظرف قابل اعتماد برای وضعیت برنامه است. این کتابخانه به همان روشی که یک تابع کاهش عمل می‌کند، کار می‌کند که یک ایده برنامه‌نویسی تابعی است.

بسیاری از کتابخانه ها منبع باز هستند و به برنامه نویسان در سراسر جهان اجازه می دهند تا در توسعه آنها همکاری کنند. پلتفرم هایی مانند GitHub به عنوان هاب برای پروژه های کتابخانه منبع باز عمل می کنند و فرهنگ دانش مشترک و نوآوری را تقویت می کنند. کتابخانه SDL به طور خاص برای توسعه بازی‌ها و برنامه‌های گرافیکی طراحی شده است. این کتابخانه ابزارهایی برای کار با گرافیک، صدا، ورودی از کاربر و موارد مشابه فراهم می‌آورد. حال که با مفهوم کتابخانه در برنامه نویسی آشنا شدیم، خوب است که به علل مختلف استفاده از آن بیشتر بپردازیم. این نوع کتابخانه‌ها به دلیل ماهیتی که دارند، تحت عنوان آرشیو (Archive) هم شناخته می‌شوند.

اما انجام این کار بدون استفاده از کتابخانه‌ها بسیار وقت‌گیر و سخت بوده و علت اصلی استفاده از کتابخانه در برنامه نویسی، همین‌جا مشخص می‌شود ! با استفاده از کتابخانه‌ها، شخص برنامه نویس می‌تواند با استفاده از عملکرد پیشرفته آن‌ها، از نوشتن کدهای بسیار طولانی پرهیز کند. اگر کمی در مورد برنامه نویسی کنجکاوی کرده باشید،‌ حتما واژه لایبرری به گوشتان خورده است. به عبارت دیگر، کتابخانه‌ها مجموعه‌ای از بخش‌های برنامه هستند که کارهای تخصصی را انجام می‌دهند. کتابخانه ها در برنامه نویسی به مجموعه‌ای از کدهای پیاده‌سازی شده و منابع اضافی اشاره می‌کند که توسط برنامه‌نویسان در دسترس است. کتابخانه‌ها به عنوان مجموعه‌ای از توابع، متدها، کلاس‌ها و ابزارهایی عمل می‌کنند که برنامه‌نویسان را در انجام وظایف مشترک و تکراری کمک می‌کنند.

برخی از شما ممکن است فکر کنید که ۱۰ ابزار چیزی نیست، اما اگر بخواهیم روراست باشیم، اگر هر برنامه‌نویسی این ابزار را به خوبی بشناسد، می‌تواند در کار روزانه خود به خیلی چیزها دست یابد. مجموعه‌هایی مانند آرایه‌ها و مجموعه‌های داده درون کتابخانه‌ها دسته‌بندی می‌شوند و امکان مدیریت کارآمد داده‌ها را فراهم می‌کنند. به‌عنوان یک توسعه‌دهنده، شما نیاز به ایجاد فایل‌های متنی مختلف خواهید داشت؛ به‌عنوان مثال اسناد طراحی نرم افزار و غیره و ورد بهترین ابزار برای این کار است. همانطور که در بخش‌های قبل مشاهده کردید، کتابخانه‌های استاندارد به راحتی از طریق دستور #include در برنامه گنجانده می‌شوند و می‌توان از آن‌ها به صورت مستقیم استفاده کرد. کتابخانه Boost یکی از معروف‌ترین کتابخانه‌های خارجی در C++ است که شامل مجموعه‌ای از توابع و کلاس‌های پیشرفته برای انجام کارهایی نظیر مدیریت حافظه، کار با رشته‌ها، و پردازش‌های ریاضی است. Vector مشابه آرایه‌ها عمل می‌کند اما این امکان را می‌دهد که اندازه آن در طول اجرای برنامه تغییر کند.

Library در برنامه نویسی انواع گوناگونی دارد که بر اساس نوع رفتارهای آن‌ها ایجاد می‌شوند. در این بخش به بررسی و تعریف انواع کتابخانه در برنامه نویسی پرداخته شده است. ابتدا در بخش بعدی کتابخانه‌های ثابت (Static Library) در برنامه نویسی شرح داده شده‌اند. برخی از کتابخانه‌ها با زبان برنامه نویسی در حال استفاده برنامه ساخته می‌شوند، مانند مثالی که در بخش فوق ارائه شد. اما بیشتر کتابخانه‌هایی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند از قبل ساخته شده‌اند و در ابتدای برنامه و قبل از استفاده از آن‌ها وارد (Import) برنامه می‌شوند.

در هسته خود، یک کتابخانه در کدنویسی مجموعه ای از کدهای از پیش نوشته شده است که برنامه نویسان می توانند از آن برای انجام وظایف خاص بدون اختراع مجدد استفاده کنند. این کتابخانه در برنامه نویسی شامل توابع، رویه‌ها و ماژول‌هایی هستند که آماده ادغام در یک برنامه هستند و توسعه‌دهندگان را از فرآیند پرزحمت کدگذاری هر قابلیت از ابتدا نجات می‌دهند. استفاده صحیح از کتابخانه‌ ها در برنامه نویسی می‌تواند نقش مهمی در بهبود فرایند توسعه نرم‌افزارها و دستیابی به نتایج بهتر ایفا کند. نوع عملکرد کتابخانه در برنامه نویسی به این صورت است که در هر کتابخانه مجموعه‌ای از پیاده‌سازی رفتارها انجام شده است، که هر کدام بر اساس زبان برنامه نویسی مورد نظر نوشته می‌شوند. در هر زبان برنامه نویسی، می‌توان به جای تکرار مکررات از ویژگی رابط کاربری برای فراخوان رفتارهای مشابه داده‌ها استفاده کرد؛ از این رو است که برنامه نویسی از طریق کتابخانه‌ها راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود.

سابقه فعالیت در شرکت‌های برجسته‌ای همچون دیجی‌کالا (ادرو)، نیکوکاران شریف، پیک برتر و اکسس نوا در کارنامه خود دارند. همچنین به‌عنوان مشاور با استارتاپ‌ها و کسب و کارهای مختلف همکاری داشته و در حال حاضر نیز به‌عنوان مدیر مارکتینگ شرکت ارانیکو مشغول فعالیت هستند. مرتضی سمامی، کاندیدای دکتری تخصصی مارکتینگ و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر، با تجربه‌ای غنی  در حوزه‌های فناوری، بازاریابی و آموزش. بعضی از IDEها از چندین زبان پشتیبانی می‌کنند، مانند GNU Emacs مبتنی بر زبان سی و Emacs Lisp و IntelliJ IDEA , اکلیپس، MyEclipse یا NetBeans، همه بر اساس جاوا، یا MonoDevel، مبتنی بر سی‌شارپ یا PlayCode. انتظار می‌رود که یک IDE کنترل نسخه یکپارچه را به منظور تعامل با مخازن منبع فراهم کند. اگر احساس می‌کنید محتوای این صفحه باید بروزرسانی، تکمیل یا تصحیح شود و یا سوالی در مورد این مطلب دارید که بدون پاسخ مانده خوشحال می‌شویم آن را در بخش دیدگاه‌های همین مطلب با ما در میان بگذارید.

هر گونه تغییر در نام‌گذاری کتابخانه یا چیدمان سیستم فایل باعث از کار افتادن این سیستم‌ها می‌شود. معمولاً فقط نام کتابخانه در فایل اجرایی ذخیره می‌شود و سیستم عامل روشی را برای یافتن کتابخانه روی دیسک، بر اساس برخی الگوریتم‌ها، ارائه می‌کند. اگر یک کتابخانه اشتراکی که یک فایل اجرایی به آن وابسته است حذف، منتقل یا تغییر نام داده شود، همچنین اگر نسخه ناسازگاری از کتابخانه در مکانی کپی شود که قبلاً در جستجو بوده است، بارگذاری فایل اجرایی انجام نمی‌شود. بخش بعدی مقاله به بارگذاری پویا (Dynamic Loading) در کتابخانه در برنامه نویسی پرداخته شده است. کتابخانه‌ها در برنامه‌نویسی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند و به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارها در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دارند.

این کتابخانه‌ها عموماً برای حل یک مشکل خاص طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند و برای استفاده در پروژه‌های مختلف توزیع می‌شوند. آن‌ها به برنامه‌نویسان کمک می‌کنند تا در توسعه نرم‌افزارهای خود با سرعت بالا و کیفیت بهتر عمل کنند. استفاده از کتابخانه‌ها به ما اجازه می‌دهد تا قسمت‌های تکراری کد را استفاده کنیم، زمان و تلاش مورد نیاز برای توسعه را کاهش دهیم و خطاها را کاهش دهیم. همچنین، با ورود به جامعه برنامه ‌نویسی مرتبط با کتابخانه‌ها، از تجربیات و دانش دیگران بهره‌برداری می‌کنیم و تواناییم توسعه بهتری داشته باشیم. بنابراین، استفاده صحیح از کتابخانه‌ها یکی از مهمترین عوامل موفقیت در توسعه نرم‌افزارهای پیچیده است.

علاوه بر تقسیم‌بندی استاتیک و دینامیک، کتابخانه‌ها را می‌توان بر اساس دسترسی به محلی و شبکه‌ای تقسیم‌بندی کرد. کتابخانه‌های محلی به صورت محلی بر روی سیستم توسعه‌دهنده نصب می‌شوند، در حالی که کتابخانه‌های شبکه‌ای از یک مکان مرکزی قابل دسترسی هستند، مانند npm برای Node.js یا Maven برای جاوا. این ساختار به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا به سرعت و به راحتی به مجموعه‌ای از ابزارها دسترسی پیدا کنند و آن‌ها را در پروژه‌های خود استفاده کنند. با استفاده از کامپوننت در برنامه نویسی، تیم‌های توسعه می‌توانند به راحتی وظایف را بین اعضای تیم تقسیم کنند و هر توسعه‌دهنده بر روی کامپوننت‌های خاصی تمرکز کند. کامپوننت‌ها به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهند که کدهای خود را به بخش‌های کوچکتر و خواناتر تقسیم کنند.

این کتابخانه جزو اولین‌هایی بود که از الگوی مبتنی بر کامپوننت پیروی کرد، الگویی که بعداً توسط فریمورک‌های دیگر مانند Angular و Vue نیز اتخاذ شد. با استفاده از DOM مجازی React، توسعه‌دهندگان می‌توانند از عملیات سریع‌تر DOM بهره‌مند شوند و برنامه‌های خود را کارآمدتر کنند. قابل توجه است که React توسط فیسبوک ایجاد شده است و در میان بسیاری از شرکت‌های معروف محبوبیت پیدا کرده است. این مورد هم یک ابزار یا زبان برنامه‌نویسی ضروری دیگر است که برنامه‌نویسان باید یاد بگیرند. SQL در واقع زبان کوئری استاندارد (Standard Query Language) است و قبلا با دیتابیس کار می‌کرد. شما با استفاده از SQL می‌توانید داده‌های جداول را بخوانید، بروزرسانی کنید و حذف کنید.

هنگامی که اتصال در حین ایجاد یک فایل اجرایی یا فایل شی (Object File) دیگر انجام می‌شود، به آن پیوند ثابت یا پیوند اولیه می‌گویند. در این مورد، پیوند معمولاً توسط یک متصل کننده انجام می‌شود، اما ممکن است توسط کامپایلر نیز انجام شود. کتابخانه ثابت که به عنوان آرشیو (Archive) نیز شناخته می‌شود، کتابخانه‌ای به حساب می‌آید که به صورت ثابت پیوند داده شده است. علمی بسیار قدرتمند است و امکان کار با آرایه‌های چندبعدی و انجام عملیات پیچیده ریاضی را فراهم می‌کند. این دوره به نحوی تهیه و تدوین شده است که مباحث آن به ساده‌ترین شکل ممکن بیان شوند و مخاطبان دوره بتوانند به‌سادگی متوجه موضوعات مطرح شده شوند.

از کتابخانه های استاندارد پایه گرفته تا چارچوب های خاص دامنه، این مخازن کد از پیش نوشته شده همچنان به شکل دادن به آینده توسعه نرم افزار ادامه می دهند. همانطور که برنامه نویسی خود را آغاز می کنید، از قدرت کتابخانه ها برای ساده سازی کد خود، سرعت بخشیدن به توسعه و کمک به روحیه مشارکتی جامعه برنامه نویسی استفاده کنید. تعامل پویا HTML، کتابخانه‌ها، یکپارچه‌سازی کامپایلر و فناوری‌های نوظهور، نمونه‌ای از سازگاری و نوآوری تعبیه‌شده در دنیای علوم رایانه است. به عنوان مثال، تعدادی از کتابخانه‌های داخلی در زبان برنامه نویسی C کتابخانه‌های stdio.h ، string.h ، math.h هستند. یک برنامه‌نویس به تصویر کلی‌تر نگاه می‌کند و تلاش می‌کند تا بخش‌های مختلف یک پروژه را به گونه‌ای هماهنگ کند که نرم‌افزار به بهترین شکل ممکن عمل کند.

اگر نیاز به تغییر در یک بخش از نرم‌افزار باشد، تنها کامپوننت مربوطه نیاز به تغییر دارد و این تغییرات به سادگی قابل اعمال هستند. هر کامپوننت مسئول یک وظیفه خاص است و به همین دلیل، فهمیدن و نگهداری آن آسان‌تر است. در برنامه‌هایی که از چندین کامپوننت استفاده می‌کنند، ممکن است تداخلات بین سبک‌ها و تم‌ها (CSS و سایر تنظیمات ظاهری) به وجود آید. در حالی که اکثر IDEهای مدرن گرافیکی هستند، IDEهای مبتنی بر متن مانند Turbo Pascal قبل از در دسترس بودن سیستم‌های پنجره‌ای مانند مایکروسافت ویندوز و X Window System (X11) مورد استفاده رایج قرار می‌گرفتند. آنها برای اجرای دستورها یا ماکروها معمولاً از کلیدهای عملکردی یا کلیدهای مهم استفاده می‌کنند. این پوسته قدرتمند، بر پایه .Net framework ساخته شده است و یک خط دستوری و یک زبان اسکریپت نویسی را شامل می‌شود تا بتوانید همه چیز را به مانند لینوکس، خودکارسازی کنید.

این یک مهارت اجباری برای هر برنامه‌نویسی است و اگر با دستورات Linux راحت نیستید، باید مقداری زمان را به یادگیری آن اختصاص دهید. جدا از NotePad که یک مورد بسیار خوب است و در همه جا در دسترس می‌باشد، من برنامه‌نویسان را تشویق می‌کنم که یک ویرایشگر متن پیشرفته مانند Sublime یا NotePad++ را یاد بگیرد. جدا از دانستن دستورات پایه مثل SELECT، INSERT، UPDATE و DELETE، یک برنامه‌نویس باید نحوه نوشتن کوئری‌های پیچیده با استفاده از joinها، توابع aggregate، زیرکوئری‌ها و دیگر عملکردهای پیشرفته را نیز بلد باشد. اگر ابزار دیگه‌ای رو می‌شناسید که یادگیری اون برای برنامه‌ نویس‌ها مفید هستش، برای ما کامنت بذارین. اگر در SQL مبتدی هستید و می‌خواهید مهارت‌های خود را در این زمینه بهبود ببخشید، مقاله‌های سایت راکت در این حوزه، می‌تواند کمک بسیاری به شما کند. از آن‌ جایی که ما از پایگاه داده در همه جای دنیا استفاده می‌کنیم، یک برنامه نویس باید درک خوبی از SQL داشته باشد.

فریمورک‌های نرم‌افزار با ارائه یک پلتفرم متمرکز که برنامه‌نویسان می‌توانند از طریق آن تمام یا بخشی از فرآیند توسعه نرم‌افزار را کنترل کنند، توسعه را تسهیل می‌کنند. یکی از مهم‌ترین اصول در برنامه نویسی، کاهش حجم کدها و جلوگیری از افزونگی بی‌مورد است. کاهش حجم کدها نه تنها کمک می‌کند تا کد شما خواناتر باشد، بلکه باعث می‌شود فرآیند دیباگ و پیدا کردن خطاهای کد نیز ساده‌تر شود. این موضوع، به ویژه زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که در پروژه‌های بزرگ و تیمی، چندین واحد مختلف مشغول به کار روی یک پروژه هستند. با استفاده از کتابخانه‌ها می‌توان از به کار بردن کدهای تکراری در پروژه‌ها جلوگیری کرد. برنامه نویس با استفاده از توسعه پذیری می‌تواند ویژگی‌های جدیدی را به فریم‌ورک اضافه کند و رفتار ویژگی‌های موجود را برای رسیدن به نیازهای برنامه بدون تغییر کد منبع اصلی تغییر دهد.

برای مثال، بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی مانند پایتون (Python) دارای کتابخانه‌های داخلی هستند که ویرایش و قالب‌بندی (Format) رشته‌ها (String) را انجام می‌دهند. در نام کتابخانه‌ها معمولاً هر کلمه با حرف بزرگ شروع می‌شود و بقیه حروف آن کوچک هستند. در زمان استفاده از کتابخانه دیگر نیازی به نوشتن کد وجود ندارد و به جای آن فقط توابع کتابخانه‌ها فراخوانی می‌شوند. مانند کتابخانه‌های داخلی پایتون که بسیاری از وظایف مهم و کاربردی در برنامه نویسی را انجام می‌دهند. بنابراین زمانی که کتابخانه در برنامه نویسی استفاده می‌شود، یعنی مجموعه‌ای از توابع پیچیده همراه با هزاران خط از کدها وجود دارند که فقط به وسیله یک یا دو خط کد برای انجام وظایف مورد نظر بهینه‌سازی شده‌اند. در بخش بعدی مقاله، روش استفاده از Library در برنامه نویسی  آموزش داده شده است.

مطلب موجود در این صفحه صرفا یک رپورتاژ آگهی است و تمام محتوای آن توسط سفارش‌دهنده آگهی تهیه شده است. تک دیک هیچ‌گونه مسئولیتی پیرامون این مطلب و محتوای صفحاتی که به آن‌ها در این مطلب لینک داده شده است یا خدمات مرتبط با آن‌ها بر عهده نمی‌گیرد و آن‌ها را تأیید یا رد نمی‌کند. من 12 سال پیش با SVN شروع کردم و این ابزار هنوز هم رایج است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

کتابخانه مانند مبلمان آماده‌ای است که می‌توانید آن را برای خانه خود بخرید و بچینید. استفاده از یک سبک کدنویسی یکسان در کل پروژه باعث هماهنگی و یکپارچگی کدها می‌شود و نگهداری آنها را آسان‌تر می‌کند. ویرایشگر IDE معمولاً برجسته سازی نحو را ارائه می‌دهد، می‌تواند ساختارها، کلمات کلیدی زبان و خطاهای نحوی را با رنگ‌های بصری و جلوه‌های فونت نشان دهد. کتاب‌های مرجعی مانند “Automate the Boring Stuff with Python” یا “Eloquent JavaScript” می‌توانند برای یادگیری عمیق‌تر مفید باشند. امروزه به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ترین فریمورک‌های برتر برای توسعه وب است. شرکت‌هایی مانند Accenture، IBM، Uber و بسیاری دیگر از آن استفاده می‌کنند.

این نوع از کتابخانه‌ها به دلیل اینکه همه چیز در یک فایل اجرایی تک وجود دارد، معمولا سرعت اجرای برنامه را افزایش می‌دهند. اما این مزیت با معایبی همراه است؛ به عنوان مثال، هرگونه به‌روزرسانی یا تغییر در کتابخانه نیاز به بازکامپایل کردن کل برنامه دارد. آیا می‌خواهید یک توسعه‌دهنده وب شوید؟ یا شاید علاقه‌مند به ساخت اپلیکیشن‌های موبایل هستید؟ هدف شما تعیین‌کننده مسیر یادگیری و زبان‌های برنامه‌نویسی‌ای است که باید یاد بگیرید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید وب‌سایت بسازید، بهتر است زبان‌هایی مانند HTML، CSS و JavaScript را یاد بگیرید. برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایل، می‌توانید به سراغ زبان‌هایی مانند جاوا یا Swift بروید.

با استفاده از کتابخانه‌های استاتیک، برنامه‌ای که در نهایت اجرا می‌کنید، شامل تمام کدها و کتابخانه‌های ایستا استفاده شده خواهد بود. کتابخانه‌ها دارای دو دسته اصلی هستند، کتابخانه‌های ثابت یا Static و کتابخانه‌های پویا یا Dynamic. همه کتابخانه‌ها بر اساس نوع رفتاری که دارند، در یکی از این دو دسته کلی قرار می‌گیرند. وجود این قوانین باعث می‌شود کتابخانه‌ها امنیت لازم را داشته باشند و استفاده از آن‌ها،‌ منجر به ایجاد باگ امنیتی در پروژه شما نشود. از این رو چه بسا بهتر است که همواره از کدهای آماده در راستای فراخوانی کتابخانه‌های مشخص استفاده نماید.

اما فریمورک چیست؟ فریم ورک‌ها در واقع چارچوب‌هایی هستند که کتابخانه‌ها و کلاس‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند و جریان تمام برنامه را در دست می‌گیرند. این چارچوب‌ها نقاط از پیش تعیین شده‌ای را برای شما قرار می‌دهند که می‌توانید با کدهای خود آن‌ها را تکمیل کنید. در حال حاضر همانطور که گفته شد، زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف دارای کتابخانه‌های متنوع زیادی هستند. در این بین، زبان‌های برنامه‌نویسی جاوا، سی‌شارپ، سی‌پلاس‌پلاس، پایتون و محیط برنامه‌نویسی مطلب، دارای بیش‌ترین تعداد کتابخانه کاربردی هستند. کتابخانه اشتراکی، پویا یا شی اشتراکی (Dynamic Link Library | DLL) فایلی است که برای اشتراک‌گذاری به وسیله فایل‌های قابل اجرا و همچنین فایل‌های شی اشتراکی در نظر گرفته می‌شود.


برنامه نویسی سخته نی نی سایت